donderdag 31 augustus 2017

Maison Bleu Lin: een pareltje om fournituren te shoppen

Om het vakantiegevoel nog even vast te houden neem ik jullie mee naar één van de toffe winkeltjes in Dinan (Bretagne).
Toen we er een jaar of twaalf geleden voor het eerst kwamen was ik op slag verliefd. Het ligt in de meest toeristisch straat van de stad, de rue du Jerzual (deze loopt van één van de middeleeuwse stadspoorten naar de haven en heeft een gemiddeld hellingspercentage van 20%, zie foto) en het heeft een heerlijke uitstraling evenals de rest van de omgeving.



Toentertijd heette het nog Fleur de Lin et Bouton d 'Or en als je binnenstapte werd je omgeven door fantastische fournituren, kantjes en antieke hebbedingetjes. Op dat moment was mijn Frans nog niet heel fantastisch en schakelde eigenaresse Claude regelmatig over in het Engels. Dat was af en toe wel een verademing als we er even niet uitkwamen...
Ik kocht daar de meest fantastische kantjes en lintjes en vond ze altijd te mooi om te gebruiken. 


Ik kreeg zelfs een lieve vriendin zo gek dat ze eens een weekendje op en neer kwam om daar te shoppen.

Enkele jaren geleden vond Claude het tijd voor iets anders en vestigde ze een theezaakje met heerlijke thee, smoothies, koeken en taarten. We ging daar altijd even van wat lekkers genieten. Het mooie was dat de sfeer van haar oude winkel nog steeds bewaard was en ook verkocht ze nog steeds leuke antieke snuisterijen.
Ook dit jaar was het eerste wat deden in Dinan een heerlijke wandeling op en af de Rue de Jerzual. Om de kinderen ook enthousiast te krijgen voor een wandeling beloofde ik ze een stuk taart bij Maison Bleu Lin zoals het tegenwoordig heet.
De verassing was dan ook groot toen bleek dat het winkeltje geen theezaak meer was maar opnieuw fournituren en leuke antieke stukken verkoopt. Oké de kinderen waren er duidelijk minder enthousiast over dan ik! Maar jong, jong, wat keek ik weer mijn ogen uit: als een kind in de speelgoedwinkel. Antieke serviesstukken, fournituren en knopen van lang geleden en daarnaast ook nog mooie stoffen waarvan natuurlijk een paar meter mee naar huis ging!
Echt compleet in de wolken was ik. 


Gelukkig heb ik een man die het ook leuk vindt om mee rond te snuffelen en mee te bedenken wat ik met de fournituren zou kunnen maken want ik was er niet meer weg te krijgen. Ik heb er dus rustig kunnen rondkijken (arme kinderen, geen taart gekregen en dan ook nog een mama die de winkel niet buiten geraakt...). Het was weer heerlijk om hier terug te komen en gezellig om met Claude te kletsen (ondertussen voornamelijk in het Frans!). Mocht je dus ooit in de buurt van Dinan zijn, ga er zeker even langs. Ook zonder lekkere taarten is het daar gewoon genieten!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten